Namens het gemeentebestuur bedankte burgemeester Nadine Stemerdink gisteren in een besloten bijeenkomst alle hulpverleners die zich hebben ingezet bij het spoorwegongeval van 4 april. In de monumentale Marotzaal van Kasteel Duivenvoorde luisterden 200 vrijwilligers en professionals naar de burgemeester en naar Hans Zuidijk, algemeen directeur en regionaal commandant van de Veiligheidsregio Hollands Midden.

“In de eerste plaats ben ik in gedachten bij kraanmachinist Martin”, zegt de burgemeester. “Ik wens zijn nabestaanden de komende periode heel veel sterkte. Bijzondere dank ook aan de directie en medewerkers van Kasteel Duivenvoorde voor de gastvrijheid om ons hier te willen ontvangen. Maar bovenal ben ik ongelooflijk trots op jullie als hulpverleners. Trots op de professionaliteit waarmee jullie te werk zijn gegaan.”

 

Crisisorganisatie uitgerold

Burgemeester Stemerdink blikt terug op de afgelopen week, van het eerste telefoontje middenin de nacht tot de nazorg. “Nog voordat we dinsdagnacht begrepen wat er precies was gebeurd, reden de hulpdiensten ons dorp al binnen om slachtoffers op te vangen en de crisisorganisatie uit te rollen. Namens het gemeentebestuur van Voorschoten wil ik jullie daar heel hartelijk voor bedanken.”

 

Aandenken

Als aandenken ontvangen alle hulpverleners een klein glaskunstwerk. De burgemeester overhandigt het eerste exemplaar aan de bevelvoerder van de brandweer van Voorschoten, die als een van de allereersten aanwezig was om hulp te verlenen. “Dit is een herinnering aan een tragisch ongeval, maar ook aan de indrukwekkende hulpverlening die afgelopen week op gang kwam. Dank je wel voor de enorme inzet van jou en je ploeg en van jullie allemaal!”

 

Samenwerking

Gisteravond vertrokken de laatste twee treinstellen op diepladers. De goederentrein en de eerste twee treinstellen vertrokken al eerder over het spoor. ProRail Incidentenbestrijding coördineerde de berging, in nauwe samenwerking met NS, hoogheemraadschap van Rijnland, Dunea, Mammoet, BAM en de gemeente. Wij zijn familie Van Vliet en Nippon Express enorm dankbaar dat het grootste deel van de werkzaamheden veilig vanaf hun terrein mocht plaatsvinden.

 

Updates van ProRail

De schade aan de bovenleiding, het spoor, het aangrenzende station Voorschoten en het weiland is groot. Ook de ondergrondse bekabeling moet worden gerepareerd. ProRail opende een speciale nieuwspagina met updates over het spoorherstel.

 

Slachtofferhulp

Hebt u behoefte aan slachtofferhulp? Bel 0900-0101 of bezoek de speciale webpagina van Slachtofferhulp Nederland.

Back To Top